Vuoden Bioanalyytikko 2017 - Merja Kosonen

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut vuoden 2017 bioanalyytikoksi Merja Kososen Seinäjoelta. Valinta julkistettiin 5.-7-10.2017 järjestetyssä valtakunnallisessa Laboratoriolääketiede ja näyttely 2017 tapahtumassa Helsingissä, jonka yhteydessä järjestettiin tänä vuonna myös pohjoismainen bioanalyytikoiden NML-kongressi.

Vuoden bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella liiton hallitus.

Merja Kosonen työskentelee tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä, kliinisen kemian laboratorion osastonhoitajana. Merja valmistui laboratoriohoitajaksi Helsingin IV Sairaanhoito-oppilaitoksesta laboratoriohoitajajaostosta vuonna 1976. Valmistumisensa jälkeen hän on työskennellyt Meilahden sairaalassa, Kyrönmaan terveyskeskus ky:ssä, Vaasan keskussairaalassa sekä Seinäjoen keskussairaalassa. Erikoislaboratoriohoitajan tutkinnon hän suoritti Jyväskylän terveydenhuolto-oppilaitoksessa vuonna 1995. Lisäksi hän on käynyt lähijohtamisen erityisammattitutkinnon Vaasan ammattikorkeakoulussa, josta hän valmistui 2005.

Merja on toiminut pitkän laboratoriohoitajauransa aikana monissa eri laboratoriopisteissä, pienissä terveyskeskuksissa ja keskussairaaloissa, sekä suomen- että ruotsinkielisillä alueilla. Hän on kehittänyt itseään opiskelemalla jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla uusimmista laboratorioalan suuntauksista. Opiskelua hän pitää hyvänä harrastuksena. Merja on ollut myös aktiivisesti mukana Lakeuden Bioanalyytikoiden toiminnassa. Nykyisessä työpaikassa hänet tunnetaan jämäkkänä ja oikeudenmukaisena osastonhoitajana, joka osaa käyttää myös "maalaisjärkeä".