AIVOSÄHKÖÄ JA ALUEYHDISTYSTOIMINTAA

Vuodenvaihde – katseita menneeseen ja suunnitelmia tulevaan

9.1.2019

Hyvää alkanutta vuotta! Ensimmäiset loman jälkeiset päivät meidän työporukalla on mennyt arkirytmiin totutellessa ja vieroittumisella viimeisistä joulusuklaista. Työ jatkuu samaan malliin tänäkin vuonna ja salasanat oli töihin palatessa muistissa. Heti vuoden alusta saimme kaksi uutta työkaveria, jo hetken aikaa työkokemusta muualta kerryttäneen sairaanhoitajan sekä juuri valmistuneen bioanalyytikon. Lähestulkoon jokainen työyhteisöstämme osallistuu ainakin toisen heistä perehdyttämiseen.

Uusien työkavereiden myötä mieleeni palaavat omat alkuaikani täällä KNF:lla, josta tulee ihan kohta kuluneeksi 6 vuotta. Ensimmäisinä työpäivinä suuntavaisto oli lähes jatkuvasti hukassa sokkeloisissa tiloissa ja vähän väliä nurkan takaa ilmestyi uusi työkaveri. Mielessä ehti käydä, opinko koskaan kulkemaan paikasta toiseen ja kuinka kauan sekoitan työkavereiden nimet keskenään. Puhumattakaan itse työstä ja siihen liittyvistä asioista. Opiskeluaikanani kliinistä neurofysiologiaa oli muutama kurssi ja harjoittelua 4 päivää. Harjoittelun suoritin Keski-Suomen keskussairaalan neurofysiologian laboratoriossa, missä ei tehty uni- tai video-EEG-tutkimuksia lainkaan.

Perehdytys varsinkin video-EEG-tutkimukseen kestää pitkään. Perehdytyksen alussa on melkoinen annos tietoa aivojen rakenteesta ja toiminnasta sekä erilaisista epilepsiakohtauksista. Tähän päälle vielä ohjeita turvallisuudesta, hygieniasta sekä tietokoneohjelmien käytöstä. Ohessa katsotaan EEG-esimerkkikäyriä ja jonkin ajan kuluttua perehdyttäjän kanssa yhdessä myös parhaillaan käynnissä olevan tutkimuksen käyrää. Niin sanotusti vahvuudessa ollaan vasta noin puolen vuoden perehdytyksen jälkeen. Yövuoroihin perehtyminen tapahtuu vasta tämän jälkeen. Ajan myötä tilat, työkaverit, aivosähkökäyrä sekä termit ynnä muut tulevat kyllä tutuiksi. Ja onneksi töissä uskaltaa myös kysyä. Porukalla koetammekin muistuttaa uusia työkavereita käymään välillä kahvitauolla ja ottamaan, toivottavasti mahdollisimman pitkän, KNF-uran alun rennosti.

Vaikka vuosi on vasta vaihtunut, kyselee esimies jo kevään lomasuunnitelmista ja ajankohdista. Jotta pienehkön työporukan lomat saadaan pidettyä sujuvasti ja paikalla on riittävästi lääkäreitä lausumaan tutkimuksia, on video-EEG ja unilaboratorio, tai jompikumpi, osan vuodesta sulussa.

Bioanalyytikkoliitolle valittiin uusi hallitus joulukuun liittokokouksessa. Toimin liiton hallituksen jäsenenä kauden 2017–2018 ja olen mukana perehdyttämässä uusia hallituksen jäseniä tammikuun loppupuolella. Vuoden ensimmäisessä hallituksen kokouksessa vanha ja uusi hallitus kokoontuvat kaikki yhdessä. Tätä varten on laadittu jo viime vuonna perehdytysopas uusille hallituksen jäsenille.

Alueyhdistyksen vuosikokous on maaliskuussa. Joululomalla aloitin hiljalleen toimintakertomuksen kirjoittamista, mutta sekin vaatii vielä viimeistelyä. Viime vuoden aikana tuli myös mieleen ideoita alueyhdistyksen toimintaan, joiden pohjalta laaditaan toimintasuunnitelma vuodelle 2019.

Talvi taitaa sentään vielä jatkua, joten kodin kevätverhojen hankinnalla ei onneksi taida olla kiirettä. Vuoden vaihtuessa mietitään myös uuden vuoden lupauksia. Alueyhdistyksen hallitukselle lupasin vielä jatkaa sihteerin pestissäni, töissä lupaan tehdä parhaani ja olla hyvä työkaveri muille, kotoa tuli toive hidastaa vähän tahtia. Kaiken kaikkiaan koetan siis tehdä itselleni mieluisia asioita sopivassa määrin ja muistaa myös levätä. Lupaatko sinäkin välttää turhaa stressiä ja olla hyvä työkaveri, sekä pitää huolta itsestäsi vuonna 2019?