UUDEN EDESSÄ

Keväiset terveiset

25.2.2019

Kevään opinnot lähtivät joululoman jälkeen tohinalla käyntiin. Itselleni mielenkiintoisia kursseja alkoi kuten kliininen hematologia ja solumorfologia. Tammikuu meni aika lailla luentojen parissa. Paljon opittavaa asiaa muun muassa kliinisen kemian kurssilla, jossa käydään paljon sitä, miten erilaisia sairauksia ja elimistön tiloja voidaan selvittää erilaisin menetelmin. Aihe on todella laaja ja vaatii paljon lukemista ainakin omalla kohdallani.

Nyt keväällä tuleekin ensimmäiset työelämälähtöiset harjoittelut liittyen laboratoriotyön preanalyyttiseen vaiheeseen. Tätä moni odottaa ja jännittää, sieltähän voisi poikia myös kesätyöpaikkoja osalle opiskelijoista. Tulevaan harjoitteluun liittyen koululla on ollut erilaisia taitopajoja, joissa käsitelty muun muassa potilasturvallisuutta, ergonomiaa ja aseptiikkaa työelämässä.

Kliinisen kemian kurssiin liittyvät harjoitustunnit koululla on käsitelleet mikroskopointia, entsyymiaktiivisuusmittauksia, immunologiaa ja kromatografiaa. Tunneilla ollaan mikroskopoitu sekä omia pissojamme, että oikeita potilasnäytteitä nivelnesteestä ja virtsasta. Immunologisia tutkimuksia teimme erilaisia pikatestejä käyttäen ja entsyymiaktiivisuutta mittaamme analysaattoreilla. Näistä teemme kirjalliset raportit, jolla voidaan syventää oppimaamme teoriaa ja käytäntöä. Koulun alkuun raporttien kirjoittaminen oli itselle haastavaa, mutta nykyään se menee ihan ”siinä sivussa”, kun niitä saadaan tosi paljon kirjoitella monella kurssilla. Määritysmenetelmistä mikroskopointi on yksi oma ehdoton lempparini! Se vaatiikin tarkkuutta ja silmän harjaantumista tunnistamaan erilaisia soluja.

Hematologian kurssi on sellainen, mikä minua kiinnostaisi varmastikin tulevaisuudessa ehkä eniten alana. Tosin vielä on tuloillaan monta muutakin suuntautumisvaihtoehtoa, joten voi olla, että mieli muuttuu tässä opiskelun mittaan vielä montakin kertaa. Tunneilla ollaan teoriassa opiskeltu miten eri veren solut muodostuvat ja millaisia ne tarkalleen ottaen ovat. Tärkeää on myös osata veren hyytymisen toiminta ja vaiheet sekä hemostaasi tutkimuksia. Myöhemmin käymme läpi veren sairauksia. Harjoitustunneilla olemme ottaneet toisiltamme kokoverinäytteitä ja tutkineet näytteet analysaattorilla ja mikroskopoineet tämän jälkeen. Näytteille harjoitellaan valkosolujen erittelylaskentaa.

Anatomian ja fysiologian kurssilla käydään ensiapu taidot läpi ja opetellaan erilaisia fysiologisia mittauksia ja niiden periaatteita. Eli otamme harjoitustunnilla muun muassa EKG:tä ja spirometrisiä mittauksia toinen toisiltamme. Harjoitustyöt on kyllä loistava tapa oppia käytännössä. Ensin käymme teorian tunneilla läpi ja sitten vasta harjoitukset. Yleensä viimeistään harjoituksissa kaikille aukeaa mistä on kysymys, jos ei meinaa tunnilla aivan ymmärtää jotain asiaa.

Ennen tulevia preanalytiikan harjoitteluita käymme läpi myös ammattietiikkaa ja vuorovaikutustaitoja, koska ne ovat yksi hyvin tärkeä asia siinä, kun kohtaamme tulevaisuudessa asiakkaan. Näistä tehdäänkin porukassa vielä pienet videot missä esitetään, miten toimia erilaisten asiakkaiden kanssa. Huumoriakin siis pänttäämisen keskellä. Alkuun opiskelut tuntuivat syksyllä itsestäni aika nopealta aloitukselta ja sellaiselta tiedon ryöpyltä, mutta nyt kevät on tuntunut tasaisemmalta. Voihan olla, että sitä jännitti korkeakouluopintoja, tämä kun on itselleni ensimmäinen amk-tasoinen tutkinto. Sitä mieltä olen, että kaiken voi oikeastaan oikealla asenteella opetella, jos vaan itse päättää haluta osata jonkun asian niin se jää helpommin mieleen, kun sattuu itseä kiinnostava ala. Kuitenkin kysymys sosiaali- ja terveysalan opinnoista, niin jokaisen alalle hakevan tulisi kysyä itseltään, millaisen tulevaisuuden osaajan itsestään haluaa. Kohtahan se opiskelupaikkojen yleinen haku taas alkaa, niin tämä kysymys varmaan monen opiskelua aloittavan mieleen herääkin.

Vielä muutaman kurssin pitäisi kevään kuluessa alkaa. Kursseja on normaalisti kuusi ja mikäli tavoitteena olisi valmistua nopeammin kuin kolmessa ja puolessa vuodessa niin voi valita jotain muita kursseja siihen lisäksi. Tosi hyvin saa sovittua henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jos vaan tavoitteena on valmistua nopeammin. Kesälläkin saa opiskella ja itse ajattelin muutaman kurssin tehdä tulevana kesänä. Vielä on kesätyöpaikka auki, mutta varmasti siinä työnohessa ehtii hyvin opiskelemaankin. Olen myös kauan haaveillut espanjan lukemisesta kansalaisopistossa, niin nyt ei tarvitse sinnekään erikseen lähteä, vaan voi valita kieliäkin kesäajalle omien mieltymysten mukaan. Jatketaan jännityksellä ja toiveikkaana harkkaa kohti! :)