Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko on Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n jäsen, joka on kunnostautunut erityisesti työssään/ ammatissaan tai kliinisen laboratoriotyön/ kliinisen laboratoriotieteen kehittämisessä tai on merkittävällä tavalla edesauttanut laboratoriohoitajan/ bioanalyytikon ammatin tunnetuksi tekemistä tai toiminut ansiokkaasti ammattikuntansa edustajana.

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n hallitus päättää Vuoden Bioanalyytikon valinnasta kokouksessaan. Tänä vuonna valinta julkistetaan LabLt2023 -tapahtumassa 6.10.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla liiton opiskelijajäsen. Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla kunnostautunut opinnoissaan tai opiskelijatyhteistyön kehittämisessä tai merkittävällä tavalla edesauttanut ammatin tunnetuksi tekemisessä

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2023 julkistetaan #BOOP2023-tapahtumassa 4.2.

Vuoden Bioanalyytikko 2022 – Lea Mäki

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut Vuoden Bioanalyytikoksi 2022 Lea Mäen, Ylihärmästä. Valinta julkistettiin 6. - 7.10.2022 järjestetyssä Laboratoriolääketiede ja näyttely 2022 tapahtumassa Helsingissä.

Vuoden Bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella liiton hallitus.

Lea ehdotti Vuoden Bioanalyytikoksi Lakeuden Bioanalyytikot. Lea on valmistunut laboratoriohoitajaksi vuonna 1979. Tällä hetkellä Lea työskentelee tietojärjestelmäasiantuntijana Seinäjoen keskussairaalassa.

Kliininen laboratoriotyö on kokenut valtavan kehityskaaren viimeisen 50 vuoden aikana. Siinä missä laboratorion analytiikka on automatisoitunut, niin samalla myös tietojärjestelmien kehitys on edennyt hurjaa vauhtia. Toimivilla tietojärjestelmillä on tärkeä merkitys myös laboratoriotyössä. Monesti niiden merkityksen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ne eivät syystä tai toisesta toimi.

Lakeuden Bioanalyytikot kuvailevat Leaa sanalla laboratorio-atk:n äiti. Hän on ollut mukana kehittämässä omalla työpaikallaan tietojärjestelmiä niiden alkuajoista nykypäivään asti. Lea on suorittanut myös datanomin tutkinnonn. Laboratorion tietojärjestelmien kehittämistyössä on merkityksellistä, että kyseinen henkilö tuntee sekä laboratoriomaailman ja tietojärjestelmät. Molempien alojen osaamisesta on valtava hyöty.

Valtavan tietotaidon takaa löytyy huumorintajuinen ja ahkera työkaveri, joka ei turhia nurise. Lea on kunnostautunut työssään tietojärjestelmäasiantuntijana ja ollut mukana laboratorion tietojärjestelmien kehittämistyössä. Siitä syystä Lea ansaitsee olla Vuoden 2022 Bioanalyytikko.

Kuvaaja: Pasi Autio

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2022

Olen Junkkosen Tiina 3. vuoden bioanalyytikko-opiskelija Oulun ammattikorkeakoulusta. Aiemmalta koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri, metsänhoitaja. Olen työskennellyt tutkijana, suunnittelijana, asiamiehenä ja toiminnanjohtajana. Opiskelin myös merkonomin tutkinnon, koska järjestö- ja yhdistystöissä käytännön taloushallinnon osaamisesta on hyötyä.

Kun aviomieheni runsas kolme vuotta sitten menehtyi ja elämäni väistämättä muuttui, halusin elämääni jotain uutta ja erilaista. Lähdin silloin opiskelemaan bioanalytiikkaa avoimessa ammattikorkeakoulussa ja onnekseni pääsin jatkamaan tutkinto-opiskelijana.

Olen tykännyt bioanalytiikan opinnoista paljon ja saanut opiskella mahtavassa, huumorintajuisessa ja toisiaan tukevassa porukassa mukavia ja kannustavia opettajia ja henkilökuntaa unohtamatta. Erityisen iloinen olen siitä, että olen löytänyt itselleni ammatin, joka sopii rauhalliseen, tarkkaan ja perusteelliseen luonteeseeni hyvin.

Tällä hetkellä päiväni täyttyvät viimeisistä opinnoista ja opinnäytetyön viimeistelystä sekä työskentelystä NordLab Pohjois-Pohjanmaan Mikrobiologian laboratorion asiantuntevassa ja iloisessa joukossa. Kotona huomioni vievät kaksi tytärtäni sekä puolisen vuotta sitten joukkoomme liittynyt abessinialainen Napsu-kissa. Vapaa-ajallani harrastan kaikenlaisia kotitöitä, hyötyliikuntaa ja ihan oikeaa liikuntaakin, laulan haukiputaalaisessa Viihdepiikkarit-kuorossa ja ulkoilen. Kuulun myös Pohjois-Suomen Bioanalyytikot ry:n hallitukseen.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2022 julkaistiin #BOOP2022 tapahtumassa 12.2.2022.

Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija