Vuoden Bioanalyytikko 2014 - Risto Hilla

Suomen Bioanalyytikkoliiton hallitus valitsi Vuoden Bioanalyytikoksi 2014 Risto Hillan Helsingistä. Ristoa oli ehdottanut Uuden Bioanalyytikkojen hallitus.

Risto Hilla on valmistunut laboratoriohoitajaksi Turun Terveydenhuolto-oppilaitoksesta vuonna 1995 ja suorittanut Terveystieteiden maisterin tutkinnon Oulun yliopistossa vuonna 2012 pääaineena kliininen laboratoriotiede.

Hän on työskennellyt laboratoriohoitajaksi valmistuttuaan sekä julkisen että yksityissektorin laboratorioissa. Vuodesta 2003 hän on ollut HUSLABin bakteriologian osaston palveluksessa, jossa hän toimii tällä hetkellä kliinisen asiantuntijan tehtävissä. Hän on työskennellyt lähes koko uransa kliinisen mikrobiologian laboratoriossa. Työnkuvaan on kuulunut monipuolisesti mikrobiologista analytiikkaa sekä viimevuosina toiminnan kehittämiseen liittyviä tehtäviä ja asiakasyhteistyötä.  Mikrobiologinen näytteenoton osaaminen ja ohjeistus ovat merkittävässä roolissa hänen työssään.

Risto Hilla on toiminut Suomen bioanalyytikkoliiton hallituksen jäsenenä ja taloudenhoitajana. Lisäksi hän on toiminut Uudenmaan Bioanalyytikot ry:n puheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä.

Risto on aina ennakkoluulottomasti tarttunut kaikenlaisiin haasteisiin ja on aktiivisesti osallistunut erilaisiin tapahtumiin niin luennoitsijana kuin alaamme sekä bioanalyytikkoliittoa markkinoiden muun muassa uusille ja valmistuville opiskelijoille kuin myös kollegoillemme työmaailmassa.

Risto on edistänyt erittäin näkyvästi bioanalytiikka-alaamme omalla osaamisellaan ja suurella tiedon määrällään. Edottomasti yksi merkittävistä alan kehittäjistä ja olemme ylpeitä hänen tietotaidoistaan. Ristolla on esimerkillinen voimakas ammatti-identiteetti, josta kuka tahansa voi olla ylpeä!