Hallituksen kevätkuulumisia

Olen Nina Leontjev liiton hallituksen jäsen. Asun Oulussa ja työskentelen NordLab:ssa päivystyslaboratoriossa. Kuulun seuraaviin työryhmiin: opiskelijatyöryhmään, koulutustyöryhmään, preanalytiikan ja näytteenotto -työryhmään sekä vierianalytiikan työryhmään.

Koulutustyöryhmä ja opiskelijatyöryhmä on pitänyt kokouksia maaliskuun ja huhtikuun aikana. Kokouksissa suunnitellaan, että miten saada uusia opiskelijoita alalle ja miten saisimme uusia jäseniä. Kokouksessa ideoidaan ja suunnitellaan sille aikataulu ja seuraavassa päätetään, milloin julkaistaan. Aika usein näen uutisia tai kuulen, että on pula bioanalyytikoista. Työryhmien tehtävä on miettiä ja toteuttaa erilaisia kampanjoita ym. ideoita, jotta alalle olisi hakijoita enemmän.

YLEn nettisivustolla julkaistiin keskiviikkona 10.4.2019 uutinen: Laboratoriohoitajista on kova pula - töitä löytyisi ympäri maata. Tällä hetkellä kouluista ei valmistu tarpeeksi laboratoriohoitajia. Huolestuttavinta on, että avoimiin paikkoihin joudutaan ottamaan muita ammattiryhmien osaajia. Osa valmistuneista bioanalyytikoista ei sijoitu alan töihin tai jatkavat opintoja eri alalle. Työryhmien merkitys on erittäin tärkeä, koska voimme vaikuttaa tulevaan.

10.4.2019 opiskelijaryhmä kokoontui ja työn alla on ensi vuonna (8.2.2020) järjestettävä valtakunnallinen bioanalyytikko-opiskelijoiden opintopäivä. Haluamme sinne mahdollisimman paljon mielenkiintoisia luentoja ja että sinne osallistuisi useita yrityksiä. Mietimme sinne myös muita pieniä ideoita, jotta saisimme osallistumaan mahdollisimman paljon opiskelijoita.