Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko on Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n jäsen, joka on kunnostautunut erityisesti työssään/ ammatissaan tai kliinisen laboratoriotyön/ kliinisen laboratoriotieteen kehittämisessä tai on merkittävällä tavalla edesauttanut laboratoriohoitajan/ bioanalyytikon ammatin tunnetuksi tekemistä tai toiminut ansiokkaasti ammattikuntansa edustajana.

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n hallitus päättää Vuoden Bioanalyytikon valinnasta kokouksessaan. Tänä vuonna valinta julkistetaan LabLt2021 - webinaarissa 7.10.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija julkistettiin Bioanalyytikko-opiskelijoiden #BOOP2021-tapahtumassa 20.3.2021.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla liiton opiskelijajäsen. Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla kunnostautunut opinnoissaan tai opiskelijatyhteistyön kehittämisessä tai merkittävällä tavalla edesauttanut ammatin tunnetuksi tekemisessä

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2021

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijaksi 2021 valittiin Christa Lindholm. Christa opiskelee kolmatta vuotta Novia Yrkehögskolassa Vaasassa. Christa on aiemmalta koulutukseltaan parturi-kampaaja. Bioanalyytikko-opintojen myötä Christalle on varmistunut, että on valinnut oikean alan päätettyään kouluttautua bioanalyytikoksi. Vuoden Bioanalyytikoksi Christaa ehdotti työnantajan edustaja. Christan iloinen, pirteä olemus, työyhteisöön hyvä sopeutuminen että täysi kaksikielisyys oli tehnyt vaikutuksen. "Paras bioanalyytikko-opiskelija pitkään aikaan" luki perusteluissa. Lämpimät onnittelut Christalle! Ja kiitos häntä ehdottanelle taholle.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan valinta julkistettiin #BOOP2021-opintopäivässä 20.3.2021.

Vuoden Bioanalyytikko 2020 – Katja Nummilinna

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut Vuoden Bioanalyytikoksi 2020 Katja Nummilinnan Revonlahdelta. Valinta julkistettiin 1.10.2020 järjestetyssä LabLt2020 webinaarissa.

Vuoden Bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella liiton hallitus.

Katja on aloittanut työuransa Raahen aluesairaalan laboratoriossa. Välillä hän työskenteli kaksi vuotta kansanterveyslaitoksella (nyk. THL) kansainvälisessä rokotetutkimuksessa apulaistutkijana. Tutkimusprojektin päätyttyä hän palasi Raahen laboratorioon laboratoriohoitajan tehtäviin ja siirtyi myöhemmin osastonhoitajaksi.

Vuonna 2017 Katja aloitti Oulun ammattikorkeakoululla bioanalytiikan tutkinto-ohjelmassa sivutoimisena tuntiopettajana. Vuonna 2019 hänet valittiin tutkinto-ohjelmaan lehtoriksi.

Katja on Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mukaan pidetyimpiä bioanalytiikan tutkintolinjan opettajia. Hänen tuntinsa ovat opettavaisia ja hyvin järjestettyjä. Hän tekee työtä koko sydämellä ja on todella kannustava opiskelijoita kohtaan. Koronan myötä keväällä siirryttiin lähiopetuksesta etäopetukseen. Katjan tuntien taso pysyi laadukkaana ja hän venyi hienosti uusiin opetustyyleihin. Katja on valovoimainen, johdonmukainen ja järjestelykykyinen. Opiskelijoiden mielestä on mahtavaa, että heillä on tällainen laboratorion ammattilainen opettajana!

Katja on ollut mukana Pohjois-Suomen Bioanalyytikoiden hallituksessa opiskeluaikoina opiskelijajäsenenä ja keväästä 2019 hallituksen varajäsenenä.

Me tarvitsemme myös tulevaisuudessa tällaisia innostavia ja ammattitaitoisia opettajia, jotta bioanalyytikan koulutus pysyy korkealla tasolla. Siitä syystä Katja ansaitsee olla vuoden 2020 bioanalyytikko.

Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija