Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko on Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n jäsen, joka on kunnostautunut erityisesti työssään/ ammatissaan tai kliinisen laboratoriotyön/ kliinisen laboratoriotieteen kehittämisessä tai on merkittävällä tavalla edesauttanut laboratoriohoitajan/ bioanalyytikon ammatin tunnetuksi tekemistä tai toiminut ansiokkaasti ammattikuntansa edustajana.

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n hallitus päättää Vuoden Bioanalyytikon valinnasta kokouksessaan. Tänä vuonna valinta julkistetaan LabLt2022 -tapahtumassa 7.10.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla liiton opiskelijajäsen. Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla kunnostautunut opinnoissaan tai opiskelijatyhteistyön kehittämisessä tai merkittävällä tavalla edesauttanut ammatin tunnetuksi tekemisessä

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2023 haku syksyllä, seuraa ilmoittelua!

Vuoden Bioanalyytikko 2021 – Anu Elomaa

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut Vuoden Bioanalyytikoksi 2021 Anu Elomaan Riihimäeltä. Valinta julkistettiin 23. - 24.11.2021 järjestetyssä Laboratoriolääketiede ja näyttely 2021 tapahtumassa Helsingissä.

Vuoden Bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella liiton hallitus.

Anua ehdotti Vuoden Bioanalyytikoksi hänen esihenkilönsä. Anu on valmistunut bioanalyytikoksi vuonna 2000 ja suorittanut bioanalyytikko (yamk) tutkinnon vuonna 2015. Hän on toiminut aluepäällikkönä vuodesta 2015 alkaen vastuualueinaan Espoon ja Länsi-Uudenmaan laboratorioiden johtaminen ja toiminnan kehittäminen.

Koko koronapandemian ajan, alkuvuodesta 2020 alkaen, Anu on toiminut vastuuyksikön päällikkönä ja koronaprosessista vastaavana koko HUS, Kymsote ja Eksote alueella. Hän on toiminut keväästä 2020 alkaen koko HUS erityisvastuualueen koronanäytteenotosta vastaavana asiantuntijana. Hän on perustanut useita koronanäytteenottopisteitä. Lisäksi hän on vastannut perehdytyksen suunnittelusta ja ohjeistuksesta koronanäytteenoton osalta.

Anu on aina ollut ylpeä ammatistaan ja siksi valinta Vuoden Bioanalyytikoksi merkitsee hänelle todella paljon. Anun mukaan jokainen terveydenhuollon ammattilainen tekee merkityksellistä ja arvokasta työtä. Kiitos kuuluu myös heille, jotka ovat olleet mukana tällä matkalla ja tehneet yhteistyötä, jotta työ on saatu toimimaan.

Anu on kunnostautunut työssään erityisesti kliinisen laboratoriotyön kehittämisessä ja toiminut arvokkaasti ammattikuntansa edustajana.  Siitä syystä Anu ansaitsee olla vuoden 2021 bioanalyytikko.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2022

Olen Junkkosen Tiina 3. vuoden bioanalyytikko-opiskelija Oulun ammattikorkeakoulusta. Aiemmalta koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri, metsänhoitaja. Olen työskennellyt tutkijana, suunnittelijana, asiamiehenä ja toiminnanjohtajana. Opiskelin myös merkonomin tutkinnon, koska järjestö- ja yhdistystöissä käytännön taloushallinnon osaamisesta on hyötyä.

Kun aviomieheni runsas kolme vuotta sitten menehtyi ja elämäni väistämättä muuttui, halusin elämääni jotain uutta ja erilaista. Lähdin silloin opiskelemaan bioanalytiikkaa avoimessa ammattikorkeakoulussa ja onnekseni pääsin jatkamaan tutkinto-opiskelijana.

Olen tykännyt bioanalytiikan opinnoista paljon ja saanut opiskella mahtavassa, huumorintajuisessa ja toisiaan tukevassa porukassa mukavia ja kannustavia opettajia ja henkilökuntaa unohtamatta. Erityisen iloinen olen siitä, että olen löytänyt itselleni ammatin, joka sopii rauhalliseen, tarkkaan ja perusteelliseen luonteeseeni hyvin.

Tällä hetkellä päiväni täyttyvät viimeisistä opinnoista ja opinnäytetyön viimeistelystä sekä työskentelystä NordLab Pohjois-Pohjanmaan Mikrobiologian laboratorion asiantuntevassa ja iloisessa joukossa. Kotona huomioni vievät kaksi tytärtäni sekä puolisen vuotta sitten joukkoomme liittynyt abessinialainen Napsu-kissa. Vapaa-ajallani harrastan kaikenlaisia kotitöitä, hyötyliikuntaa ja ihan oikeaa liikuntaakin, laulan haukiputaalaisessa Viihdepiikkarit-kuorossa ja ulkoilen. Kuulun myös Pohjois-Suomen Bioanalyytikot ry:n hallitukseen.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2022 julkaistiin #BOOP2022 tapahtumassa 12.2.2022.

Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija