Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko on Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n jäsen, joka on kunnostautunut erityisesti työssään/ ammatissaan tai kliinisen laboratoriotyön/ kliinisen laboratoriotieteen kehittämisessä tai on merkittävällä tavalla edesauttanut laboratoriohoitajan/ bioanalyytikon ammatin tunnetuksi tekemistä tai toiminut ansiokkaasti ammattikuntansa edustajana.

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n hallitus päättää Vuoden Bioanalyytikon valinnasta kokouksessaan. Tänä vuonna valinta julkistetaan LabLt2021 - webinaarissa 23.11.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla liiton opiskelijajäsen. Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan tulee olla kunnostautunut opinnoissaan tai opiskelijatyhteistyön kehittämisessä tai merkittävällä tavalla edesauttanut ammatin tunnetuksi tekemisessä

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2022 haku 30.11.2021 saakka ja valinta julkistetaan #BOOP-tapahtumassa 12.2.2022. Lue lisää

Vuoden Bioanalyytikko 2021 – Anu Elomaa

Suomen Bioanalyytikkoliitto ry on valinnut Vuoden Bioanalyytikoksi 2021 Anu Elomaan Riihimäeltä. Valinta julkistettiin 23. - 24.11.2021 järjestetyssä Laboratoriolääketiede ja näyttely 2021 tapahtumassa Helsingissä.

Vuoden Bioanalyytikko valitaan vuosittain hakemusten perusteella. Ehdotuksia voivat tehdä liiton jäsenet, työyhteisöt, taustayhteisöt tai alueyhdistys. Valinnan tekee hakemusten perusteella liiton hallitus.

Anua ehdotti Vuoden Bioanalyytikoksi hänen esihenkilönsä. Anu on valmistunut bioanalyytikoksi vuonna 2000 ja suorittanut bioanalyytikko (yamk) tutkinnon vuonna 2015. Hän on toiminut aluepäällikkönä vuodesta 2015 alkaen vastuualueinaan Espoon ja Länsi-Uudenmaan laboratorioiden johtaminen ja toiminnan kehittäminen.

Koko koronapandemian ajan, alkuvuodesta 2020 alkaen, Anu on toiminut vastuuyksikön päällikkönä ja koronaprosessista vastaavana koko HUS, Kymsote ja Eksote alueella. Hän on toiminut keväästä 2020 alkaen koko HUS erityisvastuualueen koronanäytteenotosta vastaavana asiantuntijana. Hän on perustanut useita koronanäytteenottopisteitä. Lisäksi hän on vastannut perehdytyksen suunnittelusta ja ohjeistuksesta koronanäytteenoton osalta.

Anu on aina ollut ylpeä ammatistaan ja siksi valinta Vuoden Bioanalyytikoksi merkitsee hänelle todella paljon. Anun mukaan jokainen terveydenhuollon ammattilainen tekee merkityksellistä ja arvokasta työtä. Kiitos kuuluu myös heille, jotka ovat olleet mukana tällä matkalla ja tehneet yhteistyötä, jotta työ on saatu toimimaan.

Anu on kunnostautunut työssään erityisesti kliinisen laboratoriotyön kehittämisessä ja toiminut arvokkaasti ammattikuntansa edustajana.  Siitä syystä Anu ansaitsee olla vuoden 2021 bioanalyytikko.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija 2021

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijaksi 2021 valittiin Christa Lindholm. Christa opiskelee kolmatta vuotta Novia Yrkehögskolassa Vaasassa. Christa on aiemmalta koulutukseltaan parturi-kampaaja. Bioanalyytikko-opintojen myötä Christalle on varmistunut, että on valinnut oikean alan päätettyään kouluttautua bioanalyytikoksi. Vuoden Bioanalyytikoksi Christaa ehdotti työnantajan edustaja. Christan iloinen, pirteä olemus, työyhteisöön hyvä sopeutuminen että täysi kaksikielisyys oli tehnyt vaikutuksen. "Paras bioanalyytikko-opiskelija pitkään aikaan" luki perusteluissa. Lämpimät onnittelut Christalle! Ja kiitos häntä ehdottanelle taholle.

Vuoden Bioanalyytikko-opiskelijan valinta julkistettiin #BOOP2021-opintopäivässä 20.3.2021.

Vuoden Bioanalyytikko ja Vuoden Bioanalyytikko-opiskelija