Päiväni puheenjohtajana

Niin se helmikuu vaihtui maaliskuuksi ja ensimmäinen kuukausi osa-aikaista puheenjohtajuutta takanapäin. Mitä se osa-aikainen puheenjohtajuus oikein tarkoittaa? Puheenjohtajan tehtävän hoitaminen on 24/7 työtä. Osa-aikaista puheenjohtajuutta ei aivan täysin voi verrata osa-aikaiseen työhön, jota tehdään tietty tuntimäärä viikossa. Tehdessäni omaa työtäni osa-aikaisesti, pystyn nyt käyttämään omaa aikaani paremmin puheenjohtajan tehtävän hoitamiseen ja samalla jää hieman vapaa-aikaakin. Tammikuussa oikeastaan kaikki vapaa-aika kului liiton hommia tehdessä.

No millainen se puheenjohtajan päivä oikein on? Aikaa kuluu paljon erilaisissa edustustehtävissä, kokouksissa ja koulutuksissa. Eli on tehtäviä, jotka vaativat fyysistä läsnäoloa jossakin paikassa. Usein nämä matkat suuntautuvat Helsinkiin. Tarkoituksena on myös vierailla alueyhdistysten tapahtumissa ja tavata paikallisia toimijoita ja jäseniä. Tammikuussa vierailin Oulussa Pohjolan opintopäivässä ja maaliskuussa olen menossa Lappeenrantaan Etelä-Karjalan Bioanalyytikoiden vieraaksi. Helmikuussa olin liiton ständillä Labquality Days tapahtumassa yhdessä järjestösihteerin ja varapuheenjohtajan kanssa. Lisäksi osallistuimme varapuheenjohtajan kanssa Tehyn ja yhteistyöjäsenjärjestöjen yhteiseen koulutuspäivään. Myös hallituksella oli kokous helmikuussa.

Lisäksi minulla on paljon kirjallisia töitä ja valmistelu töitä. Näitä töitä pystyn tekemään myös etänä kotoa käsin. Monet tehtävät vaativat valmistelua ja perehtymistä asioihin. Teemme myös järjestösihteerin kanssa tiivistä yhteistyötä ja viestimme milloin puhelimella, whatsapp-viesteillä, Teamsin tai sähköpostin välityksellä. Mikä milloinkin on se paras väline.

Laadin itselleni joka kuukaudelle ohjelman, missä milloinkin pitää olla ja mitä pitää tehdä. Tietyt kirjalliset tehtävät on tehtävä aina määräaikaan mennessä. Joskus suunnitelmiin tulee muutoksia, kun kannanotot ja lausuntopyynnöt tulevat hyvinkin kiireisellä aikataululla ja aikaa siihen on annettu vain muutama päivä. Nopeasti se kalenteri sitten täyttyy kaikenlaisista tehtävistä.

Hallitustyöskentely on saatu mukavasti käyntiin. Meillä on mukava ja aktiivinen hallitus. Suurin osa työryhmistä on pitänyt jo ensimmäiset kokoukset ja työryhmätyöskentely on päässyt alkuun. Asiat etenevät hienosti.

Oikein mukavaa alkavaa kevättä!